الوصايا العشر للتنبيه بمرض ارتفاع ضغط الدم في 2022

الوصايا العشر للتنبيه بمرض ارتفاع ضغط الدم في 2022



١. ارتفاع ضغط الدم هو أحد أكثر الأمراض شيوعا خاصة بين كبار السن


٢. ارتفاع ضغط الدم عادة يأتي بدون أعراض،، وعشان كده بيسموه القاتل الصامت،، وأنا أسميه "السهل الممتنع"،، ولذلك قياس الضغط باستمرار (مره واحده علي الأقل كل عام) لمن هم فوق سن الأربعين هام جدا


٣. لو ضغطك اللي فوق دايما أعلي من ١٤٠ أو ضغطك اللي تحت دايما أعلي من ٩٠ يبقي لازم تراجع دكتور قلب أو دكتور باطنه لأنك غالبا حتحتاج علاج مستمر للضغط


٤. عدم أخذ علاج للضغط بالرغم من ارتفاعه المستمر بيؤدي إلي ظهور مضاعفات الضغط اللي منها نزيف المخ والفشل الكلوي وقصور الشرايين وشرخ الشريان الأورطي وفشل عضلة القلب..


٥. أغلب مرضي الضغط بيحتاج لدواء الضغط باستمرار وأحيانا كثيرة يحتاج لأكثر من صنف لعلاج الضغط،، ونادرا ما يحتاج المريض لإيقاف الدواء نهائيا.. ممكن أحيانا نحتاج نزود أو ننقص الجرعات أو نغير الأصناف اللي بناخدها بحسب الحاله.. لكن إيقاف الدواء أو تعديله يجب ألا يتم إلا برأي الطبيب..


٦. علاجات الضغط كثيره جدا،، ولا يوجد علاج واحد لكل مرضي الضغط،، كل مريض يحتاج لعلاج تحكمه حالته.. وكل علاج له بدائل،، ولو العلاج سعره غالي أو ظهر منه مضاعفات راجع الطبيب عشان يكتبلك علاج أرخص.. الأهم هو الإستمرار علي العلاج..


٧. ضبط الضغط في كل المرضي هام جدا،، ويصبح أكثر أهمية في مرضي السكر ومرضي الشرايين التاجية والطرفية وكذلك مرضي قصور وظائف الكلي.. وكمان ضبط السكر والدهون في مرضي الضغط هام جدا جدا.. راجع طبيبك وتأكد من انك بتعالج كل عوامل الخطوره اللي عندك عشان سلامتك وصحتك..


٨. المتابعة الدورية مع الطبيب المعالج في منتهي الأهمية.. كل ٣ شهور مناسب،، وعلي الأكثر مرة كل ٦ شهور.. المتابعه مهمه عشان نتأكد من إن الضغط مظبوط علي العلاج، وكمان اكتشاف أي مضاعفات من العلاج ..


٩. برغم ان عدد مرضي الضغط كتير جدا،، وان علاجه متوفر،، وان النتايج من العلاج فوائده عظيمه للمرضي.. لكن برغم كده عدد المرضي اللي بياخدوا علاج قليل،، وعدد المرضي اللي ضغطهم تم ضبطه بالعلاج أقل... وعشان كده لازم من جهود مشتركه من الأطباء والمرضى وإصرار علي تحقيق الأفضل عشان نحسن من النتايج والمريض يستفيد..


١٠. أخيرا وليس آخرا،، ممارسة الرياضه بانتظام،، والحفاظ علي الوزن،، والإمتناع عن التدخين،، وتقليل الملح في الأكل هام لكل الناس وكل الأعمار وطبعا بالأخص مرضي الضغط.. وهذه الحاجات أهميتها لا تقل عن أهمية الدواء للمرضي.. والناس اللي عندها ضغط بسيط لو التزمت بهذه الأشياء ممكن ما يحتاجوش علاج..

واخيرا


نصيحتي : لا يوجد بيت يخلو من مريض ضغط،، عشان كده مهم نذاكر الكلام اللي فات،، والأهم نعمل بيه وننشره لزيادة الوعي

x